Andningslarm

Jag vill ta upp en sak nu som jag faktiskt aldrig ens tänkt på innan händelsen drabbade mig - andningslarm. Eller snarare det att man inte fått information om att det faktiskt finns. Ärligt talat hade jag inte ens hört talas om det innan. Jag fick höra det senare av en annan änglamamma att hon fick det till sitt andra barn då hon var så himla orolig att det skulle hända igen.
Jag säger igen att jag tycker det är så sjukt att PSD och även andra saker inte tas upp! Det är alltid som att de säger "nä men det händer inte er!" men tydligen så gör det ju det! Enda gångerna man verkar få den infon är om man blivit änglamamma (för sent...?) eller om barnet t.ex slutat andas på förlossning/BB så man kan få låna med en hem. Tydligen (vet ej hur det ligger til har bara hört) att folk säger att man inte ska informera om detta då det t.ex kan skrämma unga föräldrar. Och ja visst kan det ske, men samtidigt ge dom informationen om att det kan hända, det här finns att köpa om ni skulle vilja.
Jag googlade på adningslarm och det kom upp en massor med sidor som säljer. 
Och de är inte så fasligt dyra! Klart det är en peng beroende på vad man vill ha men är det inte värt det?
Det tycker jag iaf.

T.ex denna ska vara säkrast med två sensorplattor
Den kostar 2500 men finns allt mellan 1700-2500
och billigare med en platta (inte lika säkert) som kanske kostar runt
1000-1300
Sedan finns det även en som man fäster i blöjan så inga sladdar eller liknande i vägen.
Dock sägs det att dom kan tappa kontakten med barnet ibland så det kan bli falskalarm.
Men de har också en inbyggd vibratorfunktion som sätts igång som ska tydligen sätta igång
arbetet igen så att säga. De kostar ca mellan 800-1100kr.
Finns självklart en massa modeller och märken men ville bara visa skillnaderna.
Vill inte heller skrämma upp alla och säga att det kommer hända och alla och
hej och hå. Vill bara påpeka om att denna information finns ute, synd bara att
man själv måste komma på det för annars finns det ingen hjälp.
Sofie
2012-06-01 @ 00:21:05

På vår föräldragrupp tog de upp psd men avrådde från andningslarm då det var vanligt att de larmade för att de tappade kontakten med barnen, alltså "falsk larm". Dessutom var det inte alltid de utlöstes när barnet slutade andas eftersom barnet kan ha andningsreflexer kvar utan att det får någon luft. Jag tänkte skaffa ett men efter att ha sökt runt en del på nätet såg jag att de verkade vara entydiga med att de inte fungerade som de skulle och oftast störde natt sömn osv. Däremot kan jag i dag säga att efter det som hände med Sebastian kommer jag garanterat skaffa ett om vi ska ha ett till.

Carro - änglamamma till sebastian
2012-06-01 @ 00:26:16
URL: http://carolineorkar.blogg.se/

svar på kommentar: jag fick också höra att senare att folk fått höra att det inte är något att skaffa, men samtidigt känns det som att vissa lägger ner flera 1000 på barnvagn - då kan jag lägga ner det på ett andningslarm och en billigare barnvagn ^^

Mimmi
2012-06-01 @ 10:35:58
URL: http://emell.webblogg.se/

Hej, ville bara säga att jag lider hemskt med dig å tycker lika som du att dom är dåliga på att informera om andningslarm och PSD. Oftast måste man förlora ett barn innan det tas upp.



Mamma förlorade min bror i PSD så när jag fick Tindra så köpte hon andningslarm och var jätte noga med att ha de på. En natt när vi låg och sov slog det igång å tindra hade slutat andas, efter att jag ruskat på henne så började hon igen. Vem vet, kanske va det larmet som räddade henne?



Tycker du är stark iaf å all lycka till till dig <3

Viveca
2012-06-04 @ 01:24:14

Hejsan Carro, du känner inte mig, men jag känner din mamma. Jag har läst hela din blogg i omgångar och gråtit en massa, i floder om jag ska vara exakt. Kan aldrig förstå exakt hur du känner dig, men du ska veta att det är många människor du inte känner som gråter med dig, även om det inte är mågon större tröst...Min Gud son dog i PSD och några år senare, när jag fick barn var andningslarm mitt första inköp till barnet, hade detta aldrig drabbat oss hade jag aldrig vetat att detta funnits. Jag håller med dig, tycker man ska informera föräldrar om att alternativ finns. De gjorde så att jag iaf kunde sova någorlunda om nätterna. Jag upplever dig som en stark människa och önskar dig allt gott i framtiden. // Viveca

♥ Sojka ♥
2012-12-06 @ 21:40:03
URL: http://www.sojkasframtid.se

Har läst nu från första inlägget och jag har gråtit igenom varenda ett inlägg. Jag tycker det är så orättvist att PSD ens finns. Och att man ska förlora sitt barn borde verkligen inte finnas.

Massa styrkekramar

Svar: Det är verkligen galet att på 2000-talet finns det fortfarande något liknande och att de inte ens vet vad det beror på. Men jag kommer iaf skaffa andningslarm med nästa barn. Kanske inte hjälper men kanske kan skänka lite ro :) Men det får vi se den dagen det blir aktuellt :)
Carro - Änglamamma till Sebastian

♥ Sojka ♥
2012-12-07 @ 23:26:36
URL: http://www.sojkasframtid.se

Ja förstår att man skaffar det. Jag känner oro bara jag läser detta men jag håller med om att många folk verkligen är dumma som du skrev om att vissa säger att ja sov på magen och jag klarade mig bla bla. Varför inte försöka förebygga det som man vet liksom. Jag var jätte noga för jag var jätte rädd själv. Sov inte ordentligt heller och jag kan tänka mig att det skänker lugn att ha en.
Jag kommer nog inte skaffa för jag är så nojig själv och kollade till sonen hela tiden så lär vara mitt eget larm. :)
Hoppas den dagen kommer snart för er. :)

Svar: Men absolut. Hälften är ju vunnet bara man ändå har det i bakhuvudet och inte bara struntar i det. Och jag tror att jag kommer nog också bli alldeles nojjig men så är det :) Det är ju värt lite förlorad sömn :)
Carro - Änglamamma till Sebastian

Sojka♥
2012-12-17 @ 09:52:54
URL: http://sojka.se

Ja helt klart!

Önskar dig iaf all lycka i livet framöver! <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Carro - Änglamamma och mamma till Simon

24 årig ensamstående 2 barnsmamma från Västerås. Min första son dog 5mån gammal i PSD och sedan kom lillebror Simon i oktober 2013 som tack och lov fått stanna hos oss. Nyexad undersköterska som fått en chans att få börja jobba på lasarettet som vart drömmen länge. Träffat nya kärleken i livet också, Henri. Här inne varvas det med glädje, sorg, gnäll och en jäkla massa annat som försigår i en mammas liv. Jag berättar även om ett annat stort intresse vilket är lajv. Välkomna hit!

RSS 2.0